ZSP 3 w Krośnie - Muzeum Motoryzacji

Czar dawnych pojazdów - Muzealna Izba Motoryzacji w "Mechaniku" Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 3 w Krośnie


W związku z modernizacją budynków szkoły, Muzeum Motoryzacji jest tymczasowo zamknięte.




W 1992 r. postanowiono zrealizować pomysł nauczycieli kształcenia zawodowego zaproponowania uczniom odnawiania i rekonstruowania starych pojazdów jako prac dyplomowych. Ta skromna inicjatywa spotkała się z bardzo silnym odezwem, a kilka pierwszych egzemplarzy motocykli dało początek pokaźnej kolekcji szkolnej Muzealnej Izbie Motoryzacji.

Dzięki wielkiemu zaangażowaniu uczniów, rodziców i nauczycieli renowacja ruchomych zabytków osiągnęła w krośnieńskim „Mechaniku” imponujące rozmiary prowadząc do utworzenia wspaniałej ekspozycji muzealnej (jedynej w kraju, a na pewno na Podkarpaciu) gromadzącej prawie wszystkie pojazdy jeżdżące po podkarpackich drogach po II wojnie światowej (ale nie tylko, gdyż znajdują się tu również egzemplarze przedwojenne).

Kolekcja liczy dziś ponad 80 pojazdów i stale powiększa się. Zgromadzono tu niemal wszystkie jednoślady, jakie jeździły po polskich drogach od lat 50- tych ubiegłego wieku. Dział polski liczy 10 motocykli i 14 motorowerów z lat 1950 – 1989.

Najcenniejsze z nich to

  • SHL z 1954 r. ze sztywną ramą i trapezem amortyzującym z przodu
  • WFM z 1956 r., JUNAK z 1960r.
  • motorowery OSA, ŻAK, RYŚ, KOMAR
  • oraz samochody WARSZAWA M 20 „GARBUS” z 1952r i SYRENA 103 (z drzwiami otwieranymi do przodu)

Oprócz pojazdów produkowanych w Polsce znajduje się tu również 13 motocykli produkcji czechosłowackiej (z żużlową JAWĄ), 8 niemieckich (z cennym AVO SPORT), 5 rosyjskich (z legendarnym IŻEM ), np.: JAWA 353 z 1956 r., JAWA CZ 175 z 1958 r., SIMSON AVO z 1960 r., MZ ES 250 TROPHY z 1962 r., IŻ 49 z 1953 r., PANONIA TLE z 1960 r., motorowery – JAWA (1960), SIMSON SR 2 (1957), CLIO (1960) oraz samochody – cała plejada SKÓD, FIATY, ZAPOROŻEC, ZASTAWA, WARTBURG, TRABANT.

Utworzenie tak bogatej kolekcji wymagało wielu wyrzeczeć i starań – trzeba było wyszukać zrujnowane starocie, zakupić je i – wykonując żmudną pracę – odremontować, przywracając dawny blask i używalność. Pojazdy znajdowano w różnych okolicznościach – na śmietnikach, przydomowych złomowiskach, strychach, w stodołach. Ich stan najczęściej był opłakany i wymagający ogromnego nakładu pracy aby odzyskać oryginalny wygląd. Dużym problemem było zdobycie części do zdekompletowanych „ruin”.

Wspaniale odrestaurowane pojazdy są dziełem umysłów i rąk uczniów – absolwentów szkoły prowadzonych przez opiekunów. Każdy z nich posiada szczegółową dokumentację, czynności: od rozmontowania na najmniejsze detale i oceny stanu poszczególnych elementów aż do nadania pojazdowi ostatecznego wyglądu.

W Muzealnej Izbie Motoryzacji można także obejrzeć zgromadzone silniki, układy samochodowe (np. mosty napędowe) i inne historyczne zabytki techniki. Obecnie kolekcja ciągle powiększa się, a w ostatnim roku pozyskano nowe eksponaty – EMZ z bocznym wózkiem z 1968 r., SIMSONA z przekładnią hydrokinetyczną, BABETTĘ, TRABANTA i WARTBURGA.

Muzealną Izbę Motoryzacji można zwiedzać w dni robocze po wcześniejszym ustaleniu terminu odwiedzin w sekretariacie szkoły.

ZAPRASZAMY !

@ 2016 ZSP Nr 3 w Krośnie.

stat4u